קידום אתרים

אחת משיטות השיווק והפרסום הראשונות ביותר באינטרנט, הייתה (ועודנה) שיטת הדיוור האלקטרוני. ניוזלטר הוא עלון מידע הנשלח באמצעות הדואר האלקטרוני, לאחר ביצוע של תהליך רישום קצר (בדרך כלל שם וכתובת אימייל).

דיוור אלקטרוני

אומנם ניתן לומר שקרנו של הניוזלטר ירדה לא מעט בשנים האחרונות, ובעיקר הודות לשיטות מתחרות אחרות כגון RSS; אך משווקים אינטרנטיים חכמים תמיד יודעים לתת לגולש קצת מעבר למה שהוא חיפש, כך שתהיה לו סיבה לחזור לאתר שוב ושוב.

נניח שביצענו רכישה מקוונת באתר מסחר, ומן הסתם מילאנו גם את כתובת האימייל שלנו. בסיום התהליך, קצת לפני שלוחצים על כפתור הרכישה, כמעט תמיד יהיו למטה האותיות הקטנות עם סימון ה"וי" המצהיר שאנו מוכנים לקבל מידע שיווקי, הנחות והמלצות מהאתר. אנשים רבים לא שמים לב לכך, ומגלים שהם מקבלים ניוזלטרים מדי שבוע המציעים להם לרכוש את המוצר הבא בתור.

אותו דבר יכול לקרות (וקורה) גם באתרים שאינם מיועדים למסחר מקוון. אם נרשמתם לאתר המלמד אתכם כיצד לבנות אתרים בקורס וידיאו, רוב הסיכויים שמעתה והלאה תקבלו ניוזלטר בצורה אוטומטית, היישר למייל שלכם. אומנם תמיד אפשר לבטל את משלוח הדיוור האלקטרוני, אבל זה קורה כמעט תמיד רק אחרי שכבר קיבלנו את עלון המידע למייל (שיטת Opt out).

דיוור אלקטרוני משמש עסקים רבים לעדכון חוג הלקוחות שלהם. ניתן לשווק טיפים והמלצות, מדריכים והסברים, לתזמן את הדואר הנשלח ועוד. יש לא מעט מערכות חכמות היכולות לבצע את הפעולות הללו כגון – MicroMail.

דואר זבל (ספאם) – ניצול לרעה של ניוזלטר

לא סתם צוין בתחילת המאמר ששיטת הדיוור האלקטרוני עדיין חיה ונושמת. עד היום ישנם אנשים המרוויחים כסף רב מהשיטה הזו, אך לא בדרך הכשרה של רישום הגולש מרצונו החופשי. אותם אנשים משתמשים בתוכנות ריגול מתוחכמות, האוספות כתובות דואר אלקטרוני מכל פינה בהן אנשים משאירים אותן – פורומים, בלוגים, טפסים לא מאובטחים ועוד.

לאחר שנאספו מאות ואלפי כתובות אימייל, ניתן לשלוח לכולן ניוזלטרים המציעים מוצרים ושירותים כאלה ואחרים. לא סתם קוראים לזה דואר זבל, או "ספאם" באנגלית; בדיוק כמו עלוני המידע שדוחפים לנו בתיבות הדואר הרגילות, כך דוחפים לנו עלונים אלקטרוניים גם לאימייל. אנשים רבים מתפתים למבצעים הקורצים הנשלחים אליהם, ולא מבינים שבדרך כלל מדובר בשירות "בלי אבא" – ללא אחריות.

בנוסף, הפצת ניוזלטר משמשת גם ככלי פריצה למחשבים. אותם אנשים שפותחים מיילים ממקורות לא ידועים, עלולים יום אחד לקבל ניוזלטר עם קוד זדוני שנכנס להם למחשב, מחלץ סיסמאות ומידע רגיש… ומי יודע מה עוד. לכן צריך להיזהר בכל דואר אלקטרוני שמקבלים, ולוודא שפותחים מיילים רק ממקורות מוכרים לנו.