קידום אתרים

כתיבה שיווקיתלכל מי שעולם הטקסט מדבר אליו, ולכל מי שיודע לקצץ 600 מילים לשש מילים בלבד; קופירייטינג הוא המקצוע. בדרך כלל מדובר במשרת קופירייטר, או רעיונאי, העובד במשרד פרסום ואחראי על קמפיינים. אלא שכיום יש תחום מקביל לתחום זה, הנקרא כתיבה שיווקית – שכנועית, ומיועד כל כולו (כמעט) לעולם האינטרנט. זה לא סוד שהתוכן הוא המלך, ההבדל בין אתר הכתוב נכון, לאתר הכתוב בצורה שאינה מקצועית הוא שמיים וארץ.

כתיבה שיווקית

כיצד הקופירייטינג, שהוא תחום מסורתי, מתאים לאינטרנט המהיר והתזזיתי? הדבר תלוי במטרה שאותה אתם רוצים להשיג, לצד המדיום בו אתם פועלים. האם אתם רוצים בסך הכול למתג מוצר, או שברצונכם לגרום לצרכן לבצע רכישה?

ישנה כתיבה שיווקית – תדמיתית, שמייצרת מידע אינפורמטיבי אודות עסק, מוצר או שירות; לעומת כתיבה שיווקית – שכנועית, שמטרתה להניע את הגולש לפעולה ולגרום לו לעשות כך ולא אחרת. ההבדל בין הקופירייטינג הראשון לשני, הוא זה שיביא לכם את ביצוע המכירה הלכה למעשה.

קופירייטינג תדמיתי


כאן מדובר על כתיבה שיווקית – תדמיתית המיועדת לתיאור עסק, מוצר, שירות וכדומה. כתיבה זו טובה לעלונים (ברושורים), לפרוספקטים, לאתרי אינטרנט ועוד. הקופירייטינג התדמיתי משתמש בשפה הנכתבת, בדרך כלל, בגוף שלישי ("החברה הוקמה בשנת 1993… החברה מייצרת" וכו'). למרות זאת, ניתן לכתוב גם בגוף ראשון ושני; תלוי במידת הקרבה שרוצים ליצור בין העסק ובין הקורא.

כתיבה שיווקית – תדמיתית אינה מיועדת, בדרך כלל, למכור מוצר, אלא יותר לתאר את המוצר ואת העסק. למעשה, הכתיבה השיווקית מהסוג הזה נמצאת בדיוק באמצע הדרך בין קופירייטינג "סלוגני" למהדרין, ובין כתיבה טכנית המיועדת לתיעוד של מוצרים, תהליכים ועוד. היא משלבת את שני הרכיבים הללו ליצירת שפה תיאורית עשירה, המתאימה למטרות רבות.

קופירייטינג שכנועי


כאן כבר מדובר בכתיבה שיווקית מתוחכמת הרבה יותר; כזו שפונה גם אל המתרחש בתת-המודע של הקורא / הגולש. ניקח לדוגמה דף נחיתה / פרסומת שאמורים לגרום לגולש למלא פרטים. כאן אין מקום לכתיבה שיווקית – תדמיתית ארוכה ומסורבלת. הגולש לא אמור לחשוב יותר מדי, והטקסטים צריכים לשקף זאת.

כתיבה שכנועית משתמשת במשפטים קצרים, בדרך כלל, וכאלו הפונים לרגש יותר מאשר לשכל. נניח שאנו רוצים למכור תכשיר קוסמטי לעור הפנים. הנה דוגמה למשפט שיכול להתאים לנו בדף הנחיתה / בפרסומת:

"אנשים רבים שואלים אותי, איך זה שהעור שלי נראה כל כך צעיר.הכול בזכות X – התכשיר הכי מהיר בעיר".

כתיבה או דיבור בצורת עובדות מוכחות, למרות שבפרסומת עצמה אין כל עדות לנכונותן, עוקפת את המנגנון הרציונאלי שלנו ופונה ישר לרגש: יש פה תכשיר שיגרום לי להיראות צעיר! בצורה זו, הקופירייטינג השכנועי שותל במוחנו רעיונות שלא תמיד היו קיימים שם מלכתחילה. ככה מבצעים מכירה.

לימודי קופירייטינג


כל המעוניין להעמיק את ידיעותיו בקופירייטינג ולרכוש מקצוע מעניין, יכול לעשות זאת באחד מבתי הספר הרבים הקיימים כיום בארץ. די אם נמנה כמה מהם – כגון "ACC" של תרצה גרנות, "הבצפר" של איגוד משרדי הפרסום וכן "חשיפה" של האוניברסיטה הפתוחה – כדי לראות שהתחום פורח בהחלט.