קידום אתרים


בעידן האינטרנט, שבו כל דבר מגיע לידיעתנו תוך חמש דקות, קל לייצר ולהפיץ מסרים שיווקיים. שיווק ויראלי הוא שיטת שיווק באינטרנט, המייצרת "באזז ברשת" מפה לאוזן. כדי לייצר קמפיין ויראלי, צריך לעשות משהו כל כך מעניין, עד שאחרים כמעט בטוח יפיצו אותו הלאה.

ומדוע הוא נקרא "שיווק ויראלי"? מכיוון שבדיוק כמו וירוס – הוא "משכפל" את עצמו בהצלחה, ומופץ למאות ולאלפי אנשים בזמן קצר. מסרים שיווקיים ויראליים מנצלים את האינטרנט כדי "להתרבות" ו"לשגשג", אם נשאיל מונחים מעולם הביולוגיה. אם מתכננים את אסטרטגיית השיווק היטב, המסר יופץ בקרב אנשים רבים במהירות. שיווק ויראלי מוצלח, אגב, הוא סוג של Link Baiting, שאף יכול לשמש תשתית מעולה לתוכניות שותפים.

שיווק ויראלי מבוסס על הרעיון שאם יש משהו מעניין, הרבה אנשים יעבירו אותו מאחד לשני. מסתבר שהרעיון הזה אכן עובד. כמובן שגם שיווק כזה, כמו כל שיטת שיווק אחרת, צריך להיות מתוכנן היטב. ולמעשה, הרבה מהמסרים הוויראליים כלל אינם נראים כמו פרסומת, ובכך טמון תחכומם.

שיווק ויראלי נוסח המאה ה-21, הוא בדיוק ההפך מספאם. הוא מאפשר ליצור בסיס לקוחות רחב, באמצעות המלצות מפה לאוזן אודות סרטון וידיאו מעניין, מאמר קולח וענייני ושאר שיטות. שיווק ויראלי מעודד את הגולשים ואת הלקוחות, לספר לאחרים ולשתף אותם בחוויית המוצר או השירות.

שיטות לשיווק ויראלי מוצלח


פעם, לפני עשור שנים בערך, הדואר האלקטרוני היה הכלי העיקרי להפצת חומר שיווקי. ולא רק פעם; עד היום אנשים רבים ממשיכים לקבל חומר פרסומי ושיווקי לדואר האלקטרוני שלהם, ורבות מן ההודעות הללו נחשבות ספאם (לפחות בהתאם לחוק הספאם, שהתקבל בישראל לפני זמן לא רב).

למעשה – השיווק הוויראלי באמצעות הדוא"ל כל כך מוצלח, עד שישנם אנשים שזה "המקצוע" שלהם. הם אוספים מאות ואלפים של כתובות דואר אלקטרוני, באמצעות תוכנות הסורקות את האינטרנט, ולאחר מכן – בדיוק כמו וירוס – מפיצים את המסרים שלהם לתוך תיבות המייל שלנו.

שיווק ויראלי מוצלח נוסף ניתן לבצע, איך לא, באמצעות רשתות חברתיות. פייסבוק וטוויטר הפכו להיות כלי שיווק מעולים, לכל אלו שיודעים כיצד להשתמש ביתרונותיהם הרבים. דפי אוהדים של חברות ומותגים, גורפים מאות ואלפי לייקים, ומשמשים פלטפורמה להפצת מסרים שיווקיים בכל רגע נתון.

כשאנשים משתפים ביניהם תוכן בפייסבוק ובטוויטר, ולא משנה מאיזה סוג, הוא עובר במהירות מאחד לשני. בצורה כזו נותנים לגולשים לעשות את קמפיין הפרסום, והכול בעלות מגוחכת בהשוואה למסע פרסום קונבנציונלי.

אומרים שתמונה שווה אלף מילים; אם כך סרטון וידיאו שווה לפחות מיליון. מולטימדיה מעבירה מסרים בצורה מהירה וחווייתית, ובכך טמון כוחה. ע"י מולטימדיה נכונה אפשרי ליצור באז ברשת וסרטון אחד יכול להגיע בזמן קצר יחסית לכמות צפיות אדירה. דוגמה נהדרת לסרטון שצבר כמות כניסות גבוהה במספר ימים, ניתן לראות במאמר על link baiting. שיווק מסוג זה מקבל חיים משל עצמו ללא תלות ביצורו.